Már a 2003-as NAT is foglalkozott az IKT eszközök használatának és a digitális kompetenciák fejlesztésének fontosságával.
2016. június 30-án elkészült a Digitális Oktatási Stratégia (DOS). A mai világban az európai munkaerő-piacon versenyképes tudással kell rendelkezniük a jövő munkavállalóinak, ami elképzelhetetlen digitális ismeretek megszerzése nélkül. A 20. századi tudás már nem elegendő a versenyképességhez a 21. században. Ahhoz, hogy az iskola ezeket az ismereteket közvetíteni tudja, és használni tudja azokat az IKT eszközöket, amelyek már most ott vannak a tanulók kezében, a társadalmi gondolkodásmód megváltoztatására van szükség.
A jövő iskolájában a diákok és a pedagógusok is saját, vagy iskolai eszközökkel az iskola hálózatára kapcsolódva digitális tananyagokat használnak. Fontos, hogy a digitális oktatás, ne a hagyományos oktatás digitális eszközökkel kiegészített változata legyen, hanem szemléletmódjában, módszereiben, követelményrendszerében is a digitális kor kihívásaira reflektálva működjön.
Matematikai kompetencia
A matematikai kompetencia kialakításához elengedhetetlen a matematikai gondolkodás, az elvonatkoztatás, és a logikus következtetés fejlesztése, valamint elengedhetetlen az ismeretek megszerzése, és azok készség szintű elsajátítása.
Az IKT eszközök, és ezen keresztül az interneten megtalálható matematikai programok, oktató videók, tesztek, gyakorló feladatok, segítséget nyújthatnak abban, hogy a tanulók könnyebben elsajátíthassák az adott tananyaghoz kapcsolódó tudást.
Ahhoz, hogy a pedagógus ebben a folyamatban segítségére lehessen a tanulóknak, arra van szükség, hogy az ehhez szükséges ismeretek ő is elsajátítsa. Megismerje az internet szaktárgyával kapcsolatos lehetőségeit és ezeket ő maga is alkalmazni tudja, esetleg ismeretei kiegészüljenek programozás oktatási alapismeretekkel.
Mivel nem csak matematika, hanem fizika és informatika tanár is vagyok, ez nagy előnyt jelent a mai felgyorsult ütemben digitalizálódó társadalmunkban. Könnyen kapcsolatot tudok teremteni az egyes tantárgyakon belül oktatott ismeretek között. A matematika órákon szerezett ismereteket felhasználjuk az informatika órákon, és a matematikai ismeretek fontosságát kihangsúlyozhatom az egyre alaposabban megismert világunkban, hogy lássuk, világegyetemünk megismerhető, megérthető, és leírható a tanórákon megismert törvényszerűségek alapján.
A digitális kompetenciák fejlesztése elengedhetetlen. De ha a diákok nem képesek hatékony, önálló tanuláshoz használni az IKT eszközöket, vagy nem ismerik azokat a digitális forrásokat, amelyek a tanulásban segíthetik őket, akkor hiába állnak rendelkezésre ezek az eszközök, és digitális tartalmak, nem fogják a tanulás megkönnyítését szolgálni.
Tanárként azonban rendelkeznünk kell azzal a magabiztos, digitális tudással, amivel képesek vagyunk a tanulókat motiválni, és segíteni a hatékony, önálló tanulás elsajátításában, amivel képesek lesznek jó eredményeket elérni.