Modern eszközök a matematikában

2016. november 28. 18:34 - Szabó Tamaas

Digitális tanári kompetenciáim

Az előző bejegyzésben a digitális kompetenciákról, és a mai világban, ezek fontosságáról esett szó. A mostaniban a saját digitális tanári kompetenciáimról szeretnék írni és ezt, az ISTE modell alapján bemutatni.

Az ISTE (International Society for Technology in Education) egy nemzetközi közösség, amely azért alakult, hogy szabványokat dolgozzanak ki a digitális kompetenciákhoz.

iste-standards-students-2016-orbit-graphic_1.jpg

Az ISTE modell témakörei:

  1. Kreativitás és innováció (Creativity and Innovation),
  2. Technológiai műveletek (Technology Operations),
  3. Digitális állampolgárság (Digital citizenship),
  4. Kritikus gondolkodás (Critical Thinking),
  5. Információ és kutatás (Research and Information),
  6. Kommunikáció és együttműködés (Communication and Collaboration).

Mai társadalmunkban, ebben a robbanásszerűen fejlődő digitális világban mindenkinek szüksége van kreativitásra. Így a tanároknak is, hogy megfelelően motiválhassák a diákokat, hogy a gyerekek érdeklődését a tananyagra irányítsák, és ezt folyamatosan fent tudják tartani. Sok tanár, éveken át ugyanazt a tankönyvet, feladatsort, óravázlatot használja, de sok esetben szükség van változtatásra, megújulásra. Én is próbálom ezeket a szempontokat szem előtt tartani.

Az IKT eszközök mindenhol körülvesznek bennünket, de nem csak bennünket, hanem a diákokat is. A tanárok és diákok egyaránt használják ezeket az eszközöket (a diákok talán sokkal intenzívebben, mint a pedagógusok). Különböző felmérések alapján tudhatjuk, de ha körülnézünk, akkor tapasztalhatjuk is, hogy a gyermekek már 9 évesen kapcsolatba kerülnek a világhálóval, Magyarországon a hasonló korú gyerekek több mint három ötöde naponta használja az Internetet.

A tanórákon való IKT eszközök tiltása egy eredménytelen szélmalom-harc, amelyet, ha megfelelően koordinálnánk, a saját malmunkra is őrölhetnénk. Vagyis az órákat, ezeknek a digitális eszközöknek a használatával élvezetesebbé tehetnénk a diákok számára, így szívesebben járnának az órára, jobban megkedvelnék a tantárgyat.

A diákoknak meg kell tanítani, hogy a világhálón található információkat kritikusan kezeljék, hogy önálló véleményt alkossanak a neten található információk alapján, és logikus döntéseket tudjanak hozni. Hiszen egy olyan jövőre kell felkészítenünk őket, ahol a fejlődés nem áll meg, sőt talán még rohamosabb fejlődének indul.

Meg kell tanulniuk kiszűrni az interneten található rengeteg információ közül a számukra fontosakat, és nekünk, pedagógusoknak az a feladatunk, hogy ebben segítsük őket, illetve, hogy a megszerzett információkat hogyan tudják a lehető legjobban felhasználni.

Fontosnak tartom, hogy tanárként megtanítsuk őket a kommunikáció és az együttműködés képességére, hiszen munkavállalóként is majd sokuknak csapatban, projekteken kell majd dolgozniuk.

Végül nézzünk meg egy rövid videót, ami a mai digitalizálódó világban nagyon aktuális, hiszen olyan kérdéseket vet fel, hogyan lehetne az iskola és a munka világát közelebb hozni, és hogy milyen fontos szerepe van az iskolák pénzügyi hátterének.

komment
Modern eszközök a matematikában
süti beállítások módosítása